Boekbespreking: “Don’t be such a scientist” van Randy Olson

Door Serah Hoeks, bioloog en wetenschapscommunicator Don’t be such a scientist. Wees toch niet zo’n wetenschapper. De titel van dit boek zegt gelijk waar het over gaat. Wees niet die wetenschapper die alleen nadenkt en niets voelt; wees niet die wetenschapper die alles letterlijk neemt; wees niet die wetenschapper die data spuit in plaats van verhalen te vertellen; wees niet die wetenschapper die alleen maar … Lees verder Boekbespreking: “Don’t be such a scientist” van Randy Olson

Boekbespreking: een verhaal in 1 woord, 1 zin en 1 alinea

Boekbespreking “Connection – Hollywood storytelling meets critical thinking” van Randy Olson, Dorie Barton, Brian Palermo (Prairie Starfish Productions, 2013. Door David Redeker, communicatieadviseur, wetenschapsjournalist en trainer “Die is voor mij.” Dat dacht ik toen ik de oproep op de maillijst van SciCom NL zag om het boek te recenseren over Hollywood storytelling meets critical thinking. Ik ben namelijk als improvisatieacteur al tien jaar bezig met … Lees verder Boekbespreking: een verhaal in 1 woord, 1 zin en 1 alinea

Boekbespreking “Communicatie in positie – in 3 stappen” van Betteke van Ruler (Boom, 2018)

door Simone de Jong, strategisch adviseur bij Maatschap voor Communicatie Niet lang geleden sprak ik iemand bij een grote organisatie in het publieke domein over hoe we een ingewikkeld dossier, en relevante signalen daarover uit de organisatie, bij het bestuur terug op tafel konden krijgen. Welke stappen we daarin konden nemen, hoe die van elkaar afhankelijk waren, en door welke externe ontwikkelingen deze mogelijk beïnvloed … Lees verder Boekbespreking “Communicatie in positie – in 3 stappen” van Betteke van Ruler (Boom, 2018)

Boekbespreking Welkom in de onrealiteit van Ryan Holiday

Meer, meer clicks, shares, likes, data. Dat is wat online publicaties – alles van tweets tot blogs tot krantenwebsites – willen. Of de verhalen die ze posten en verspreiden kloppen, is onbelangrijk. Nieuws dat nog niet is geverifieerd of simpelweg niet waar is, wordt op grote schaal rondgepompt op internet en voor waar aangenomen in de realiteit. Het kan verkiezingen beïnvloeden en mensen in gevaar … Lees verder Boekbespreking Welkom in de onrealiteit van Ryan Holiday

Boekbespreking Pencil me in: The Business Drawing Book for People Who Can’t Draw

Are you doodling during meetings and talks? Scribbling those meaningsless patterns and forms? Good chance that you have found, probably unknowingly, a way to keep focussed while listening to something that bores you. As befriended psychiatrist Lineke Tak told me: ‘I have a very agile mind. I’m thinking all the time about all kinds of things. Doodling distracts my mind enough so that I can … Lees verder Boekbespreking Pencil me in: The Business Drawing Book for People Who Can’t Draw

Boekbespreking Science journalism, an introduction – ‘Voeg als wetenschapsjournalist een eigen waarde toe aan de bevindingen’

Wat is de missie van een wetenschapsjournalist? Entertainment? Educatie? Het bewaken van de democratie? Volgens wetenschapsjournalist Martin Angler, auteur van Science journalism, an introduction (2017), hangt het er vanaf. Werk je voor een glossy magazine of gratis online nieuwsmedium, dan zie je jezelf waarschijnlijk vooral als entertainer of educator. In dienst van een kritische landelijke krant, zie je jezelf waarschijnlijk vooral als watchdog. Toch is … Lees verder Boekbespreking Science journalism, an introduction – ‘Voeg als wetenschapsjournalist een eigen waarde toe aan de bevindingen’

Boekbespreking Not A Scientist: How Politicians Mistake, Misrepresent, and Utterly Mangle Science

Boekrecensie van: Not A Scientist: How Politicians Mistake, Misrepresent, and Utterly Mangle Science; Dave Levitan, 2017 Stel, je komt bij de dokter, en die heeft slecht nieuws. “U heeft longkanker, mevrouw”. Onee! Maar, stelt de dokter je gerust, maak je geen zorgen, het is nog niet uitgezaaid, de prognosis is goed voor dit type. Poeh, wat een opluchting – okay, wat wordt de behandeling? Hoho, … Lees verder Boekbespreking Not A Scientist: How Politicians Mistake, Misrepresent, and Utterly Mangle Science

Boekbespreking If I understood you, would I have this look on my face?

Goede wetenschapscommunicatie is de verantwoordelijkheid van de verteller – Alan Alda herhaalt die boodschap verschillende keren in zijn boek ‘If I understood you, would I have this look on my face?’. En die verteller, of dat nou een schrijver, presentator, of trainer is, kan volgens hem veel leren van ‘improv’: de wereld van het improvisatietheater. Acteur Alan Alda speelde grote rollen in The Aviator, The … Lees verder Boekbespreking If I understood you, would I have this look on my face?

Zelfs een abstract is spannend te maken met schema ABT

De tweede boekbespreking in onze nieuwe serie is van Marianne Heselmans, en komt (hopelijk) nog net op tijd binnen om dit boek aan je vakantieleeslijst toe te voegen, want #aanrader: Houston, we have a narrative, van Randy Olson.  Gebruik bij het componeren van verhalen het dramatisch schema And….But…Therefore (ABT), betoogt marien bioloog en filmer Randy Olson. Met dit schema kunnen onderzoekers zelfs een abstract over eiwitten spannend maken. Randy Olson was eerst twintig jaar onderzoeker en hoogleraar in de Mariene biologie, en daarna heeft hij nog eens zo’n … Lees verder Zelfs een abstract is spannend te maken met schema ABT

An eloquent plea for emulation (book review)

Lisette van Hulst Writing about science is a skill best learned by imitating excellent examples, says Scott L. Montgomery, author of the revised and extended 2nd edition of The Chicago Guide to Communicating Science. The title might suggest that this Guide was written for people who want to communicate science. However, the manual also addresses research scientists who are reluctant to try their hand at … Lees verder An eloquent plea for emulation (book review)