Boekverslag ‘Science Poster Design Guide’ van Dirma Janse

Science Poster Design Guide – A practical guide for designing science posters and visuals, Engels, ISBN: 978-94-6236-174-4, 1e druk, 148 pagina’s, 35 euro (via Boom Uitgevers) Door Serah Hoeks, bioloog en wetenschapscommunicator  De Science Poster Design Guide van Dirma Janse is gericht op onderzoekers die een goede poster van hun onderzoek willen ontwerpen. Het beschrijft stap voor stap hoe je te werk kunt gaan, van het verzamelen van informatie tot aan het printklaar maken … Lees verder Boekverslag ‘Science Poster Design Guide’ van Dirma Janse

Boekbespreking: ‘The science of communicating science’ door Craig Cormick, 2019

Engels, paperback, ISBN 978-1-78924-514-1249 pagina’s, 37 euro (via bol.com) Book review door Chantal José Het boekDat begint kort en krachtig: wil je als wetenschapscommunicator je werk goed doen dan ligt je focus op de volgende drie zaken: een helder doel, ken je publiek/toehoorders en vertel een goed verhaal. Maar dan volgen er 25 hoofdstukken waarin de auteur de belangrijkste zaken voor goede wetenschapscommunicatie uit de … Lees verder Boekbespreking: ‘The science of communicating science’ door Craig Cormick, 2019

Boekbespreking: “Schrijven met impact” door Ann de Ron

In negen stappen naar je doel Door: Aniek Ivens, wetenschapper en trainer bij Academic Improv Stel je bent een wetenschapper en wilt impact bereiken met je bevindingen. Bijvoorbeeld door voor een breed publiek te publiceren in een populair wetenschappelijk tijdschrift of door je resultaten te delen met beleidsmakers bij de overheid die er écht het verschil mee kunnen maken. Maar hoe ga je dan te … Lees verder Boekbespreking: “Schrijven met impact” door Ann de Ron

Boekbespreking: ‘The Floor is Yours’ van Hans van de Water en Toon Verlinden

Door: Rosan Reusken, wetenschapsvoorlichter bij de Universiteit Utrecht In The Floor is Yours leren de Belgische schrijvers Hans en Toon aan wetenschappers hoe ze een goede presentatie geven. Ze starten het boek met de vraag ‘beter presenteren, moet dat echt?’. Het antwoord is simpel doch overtuigend: Ja, voor meer steun, nieuwe ideeën of meer financiering. The Floor is Yours is een goed boek, eigenlijk verplicht … Lees verder Boekbespreking: ‘The Floor is Yours’ van Hans van de Water en Toon Verlinden

Boekbespreking: “Ethics and practice in science communication”, edited by Susanna Priest, Jean Goodwin, and Michael F. Dahlstrom

Universiteiten, pak aan die misstanden! Door Marianne Heselmans, wetenschapsjournalist Volgens de ‘oude’ opvatting doet een wetenschapscommunicator haar werk goed als de feiten kloppen en als het publiek de boodschap snapt. Volgens de auteurs van Ethics and practice in science communication vraagt goede wetenschapscommunicatie veel meer, zoals bewustzijn van de precieze rollen die onderzoekers in een besluitvormingsproces spelen. Politici en bedrijfsleven, doe wat aan de opwarming … Lees verder Boekbespreking: “Ethics and practice in science communication”, edited by Susanna Priest, Jean Goodwin, and Michael F. Dahlstrom

Boekbespreking: “Don’t be such a scientist” van Randy Olson

Door Serah Hoeks, bioloog en wetenschapscommunicator Don’t be such a scientist. Wees toch niet zo’n wetenschapper. De titel van dit boek zegt gelijk waar het over gaat. Wees niet die wetenschapper die alleen nadenkt en niets voelt; wees niet die wetenschapper die alles letterlijk neemt; wees niet die wetenschapper die data spuit in plaats van verhalen te vertellen; wees niet die wetenschapper die alleen maar … Lees verder Boekbespreking: “Don’t be such a scientist” van Randy Olson

Boekbespreking: een verhaal in 1 woord, 1 zin en 1 alinea

Boekbespreking “Connection – Hollywood storytelling meets critical thinking” van Randy Olson, Dorie Barton, Brian Palermo (Prairie Starfish Productions, 2013. Door David Redeker, communicatieadviseur, wetenschapsjournalist en trainer “Die is voor mij.” Dat dacht ik toen ik de oproep op de maillijst van SciCom NL zag om het boek te recenseren over Hollywood storytelling meets critical thinking. Ik ben namelijk als improvisatieacteur al tien jaar bezig met … Lees verder Boekbespreking: een verhaal in 1 woord, 1 zin en 1 alinea

Boekbespreking “Communicatie in positie – in 3 stappen” van Betteke van Ruler (Boom, 2018)

door Simone de Jong, strategisch adviseur bij Maatschap voor Communicatie Niet lang geleden sprak ik iemand bij een grote organisatie in het publieke domein over hoe we een ingewikkeld dossier, en relevante signalen daarover uit de organisatie, bij het bestuur terug op tafel konden krijgen. Welke stappen we daarin konden nemen, hoe die van elkaar afhankelijk waren, en door welke externe ontwikkelingen deze mogelijk beïnvloed … Lees verder Boekbespreking “Communicatie in positie – in 3 stappen” van Betteke van Ruler (Boom, 2018)

Boekbespreking Welkom in de onrealiteit van Ryan Holiday

Meer, meer clicks, shares, likes, data. Dat is wat online publicaties – alles van tweets tot blogs tot krantenwebsites – willen. Of de verhalen die ze posten en verspreiden kloppen, is onbelangrijk. Nieuws dat nog niet is geverifieerd of simpelweg niet waar is, wordt op grote schaal rondgepompt op internet en voor waar aangenomen in de realiteit. Het kan verkiezingen beïnvloeden en mensen in gevaar … Lees verder Boekbespreking Welkom in de onrealiteit van Ryan Holiday