Boekbespreking: ‘The Floor is Yours’ van Hans van de Water en Toon Verlinden

Door: Rosan Reusken, wetenschapsvoorlichter bij de Universiteit Utrecht

In The Floor is Yours leren de Belgische schrijvers Hans en Toon aan wetenschappers hoe ze een goede presentatie geven. Ze starten het boek met de vraag ‘beter presenteren, moet dat echt?’. Het antwoord is simpel doch overtuigend: Ja, voor meer steun, nieuwe ideeën of meer financiering. The Floor is Yours is een goed boek, eigenlijk verplicht leesvoer voor iedereen die wel eens presentaties geeft.

Om maar direct met de deur in huis te vallen, het boek is een aanrader. Hans en Toon geven nuttige informatie en goede adviezen over álles rondom presenteren. Dat is ook direct het minder goede aan dit boek, het staat vol met details. Zoals; welke kleding draag je tijdens een presentatie? En; wat is het verschil tussen een VGA- en een HDMI-kabel? Een voordeel van zulke praktische details is dat boek prima als naslagwerk te gebruiken is.

Hans en Toon hebben dit boek geschreven voor wetenschappers, maar dat neemt niet weg dat het ook een aanrader is voor voorlichters. Na het lezen van dit boek ben je zelf beter in staat een overtuigende presentatie te geven én kun je wetenschappers beter adviseren over hun presentatie. Nog een klein minpuntje aan het boek is dat de Belgische mannen de lezer soms betuttelen met voor de hand liggende adviezen. Ze lijken af en toe te vergeten dat hun doelgroep bovengemiddeld intelligent is. Bij de opmerking dat de lezer zijn naam en e-mail op de laatste slide moet zetten, vermelden ze bijvoorbeeld: ‘Doe het groot genoeg zodat het leesbaar is.’ No shit, Sherlock ;-). Maar bovenal staat er nuttige informatie in het boek waar je als lezer direct iets mee kan. Het boek is opgedeeld in drie delen: Story, Show en Slides.

Story
Toon en Hans leggen in dit eerste deel uit dat het goed is om je te beperken tot de essentie en één hoofdboodschap te kiezen. Ook leggen ze uit hoe je een presentatie een duidelijke structuur geeft (als je het mij vraagt het belangrijkste onderdeel), en ze laten zien hoe het vertellen van een verhaal in je voordeel kan werken. Het boek staat bomvol concrete voorbeelden. Zo ook over een onderzoeker die zijn presentatie begint met een verhaal (zie ‘Brand! Brand!’).

brand

Show
Als de inhoud staat, is het tijd om aandacht te schenken aan de show, de performance. Hans en Toon behandelen in dit tweede deel onder meer hoe je omgaat met stress, hoe je de aandacht van het publiek vasthoudt, en hoe je zorgt voor interactie. Naast deze essentiële onderdelen is er ruimte voor details. Want wat doe je bijvoorbeeld als je een vraag krijgt uit het publiek die je niet begrijpt? Of hoe ga je om met irrelevante vragen? Het komt allemaal aan bod.

Slides
Het laatste deel ‘Slides’ is fantastisch. Dit zou iedereen moeten lezen. Want wees eens eerlijk, hoe vaak staan er bullets op jouw slides met nét te veel tekst? Waarschijnlijk veel vaker dan je lief is. De schrijvers geven trucs om saaie slides met bullets om te toveren tot krachtige slides met minder woorden en meer beeld. En dat op een simpele manier, iedereen kan direct met de tips aan de slag.

Eindoordeel
In het boek staan alle ingrediënten om een goede presentatie te geven. Tips waar wetenschappers écht iets mee kunnen. Soms moet de lezer zich wurmen door details die afleiden van de hoofdboodschap, maar dat is moeite waard.