Lekker Luisteren 1 Communicatie et al

Soms wil je wat actiefs doen tijdens een symposium, maar soms wil je ook gewoon lekker luisteren. Bij ons Jaarsymposium 2016 mag je kiezen.

In deze Lekker Luisteren-sessie (nog volop in ontwikkeling, dus er komt meer, stay tuned!) komen (in ieder geval) de volgende onderwerpen aan de orde:

Hermen Visser
Hermen Visser

Bloggen met video – vloggen
Hermen Visser van Science ON AIR vertelt over het hoe en waarom van video-bloggen, oftewel vloggen. Na zijn studie biologie begon Hermen Visser als freelancer in de wetenschapscommunicatie. Hij werkt als wetenschapsjournalist en –redacteur voor onder meer NTR en VPRO. Daarnaast adviseert hij wetenschappers die zich voorbereiden op de verdediging van hun onderzoeksvoorstellen bij ERC en NWO. Samen met de kandidaten werkt hij aan het scherpstellen van hun verhaal en het ontwerpen van slides. Verder treedt hij geregeld op als trainer en spreker (www.visservisible.com).

In 2015 richtte Hermen Visser samen met Karin van den Boogaert Science ON AIR op, een bedrijf dat wetenschappers en media koppelt. Zo  ondersteunt Science ON AIR wetenschappers bij het online communiceren over hun onderzoek via onder meer websites, blogs en vlogs.

Van onderbuik naar onderbouwd
Veel bedrijven en organisaties ontwikkelen lespakketten voor scholen, maar baseren de inhoud en vorm niet altijd op de laatste inzichten over leertheorieën, wetgeving en de vraag vanuit het onderwijs. Zo ook de organisatie waar Nathalie Horsting (afgestudeerd wetenschapscommunicatie RUG) haar praktijkonderdeel invulde: ook daar werd meer vanuit enthousiasme en een “onderbuikgevoel” gewerkt. Nathalie zette voor hen de wensen en eisen van de overheid, leraren en leerlingen op een rij, combineerde deze met theorieën over leren en schreef een advies over hoe de organisatie hier beter op in zou kunnen (en moeten) spelen. Een inventarisatie en advies waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt. Ze vertelt over haar bevindingen – die breder en praktisch inzetbaar zijn natuurlijk.