Nieuw book review: Welkom in de onrealiteit van Ryan Holiday

Meer, meer clicks, shares, likes, data. Dat is wat online publicaties – alles van tweets tot blogs tot krantenwebsites – willen. Of de verhalen die ze posten en verspreiden kloppen, is onbelangrijk. Nieuws dat nog niet is geverifieerd of simpelweg niet waar is, wordt op grote schaal rondgepompt op internet en voor waar aangenomen in de realiteit. Het kan verkiezingen beïnvloeden en mensen in gevaar brengen. “Welcome to unreality”, schrijft de marketeer Ryan Holiday in zijn boek Trust me, I’m lying. Confessions of a media manipulator’, “It’s fucking scary.” Vertelt het boek iets nieuws? Slinkse verkooptactieken en het rondbazuinen van broodjes aap zijn van alle tijden. Holidays boodschap dat ook de serieuze journalistiek er volop aan meedoet en zijn invalshoek maken het boek toch relevant. Holiday is namelijk een ‘mediamanipulator’. Hij laat zien hoe hij online publicaties bespeelt en daarmee alle nieuws naar zijn hand zet.

Lees het hele verslag