Context is the new news – workshop Studentenconferentie Science Communication 2018

‘Pak je mobieltjes maar’, zo begon de workshop ‘Context is the new news’ op de Science Communication Studentconference 2018 op 1 juni jl. Annette ter Haar, voorzitter van SciCom NL, verdeelde de deelnemers in vier groepen:

  • Journalisten (Engels, Nederlands, Duits of medium naar keuze)
  • Wereldleiders (Trump, Putin, Assad)
  • Citizen journalists (Bellingcat, Brabosh, Altright)
  • Experts (white helmets, inwoners van Syrie, Noord Koreaanse militairen)

Annette legt verder uit: ‘De opdracht was om in duo’s te werken en een kwartier online onderzoek te doen naar de vraag ‘Wat gebeurde er in Syrië op 7 april 2018, volgens jouw bronnen’. Aansluitend kreeg elke groep vijf minuten om de vraag te beantwoorden en de verschillende perspectieven toe te lichten. Zulke actieve formats gebruiken we bij Technolab Leiden dagelijks en ik wilde dit graag toepassen op een iets oudere doelgroep. Het werkte: betrokken deelnemers die veel informatie uitwisselden in drie kwartier. Een tip voor thuis was het artikel van Jonathan Freedland: the great divide of our times is not left v right, but true v false.

Omgaan met bronnen
Het meeste (voor)werk was de research voor de case en het opstellen van de rolverdeling. Voor mij begon het allemaal met een kort berichtje van Roger Waters. Ik besloot er iets dieper in te duiken en sprak met een Midden Oosten expert over de strategische belangen in de regio en over de rol van Rusland en China. Deze wees mij op een toekomstige gamechanger . Ik had toevallig net een Studium Generale van Remco Breuker over Noord Korea gevolgd en daar geleerd dat Noord Koreaanse ingenieurs betrokken zijn bij het produceren van diverse soorten gifgas in Syrië en dat Noord Koreaanse militairen daar worden ingezet om de broodnodige gevechtservaring op te doen. Ik vroeg een bevriende Syrische vluchtelinge waar zij haar informatie vandaan haalt en hoe ze het nieuws in Nederland beoordeelt over wat er precies in Syrië gebeurt. Zij vertelde mij over een Duitse stadsgenote van ons die altijd veel beter geïnformeerd leek dan haar Nederlandse vrienden. Dit vroeg om verder onderzoek: waren Duitse media beter dan de onze? ‘Dat ook!’ vertelde deze in Oost Duitsland opgegroeide bron mij lachend. Zij had op de middelbare school al geleerd om te gaan met bronnen. Haar docente geschiedenis stuurde haar leerlingen op onderzoek uit naar de dertigjarige oorlog en liet ze daarbij drie verschillende perspectieven bestuderen. Het Derde Rijk legde de nadruk op het verzet van Duitsers tegen indringers, het Oost-Duitse gezichtspunt ging uit van een opstand van onderdrukte boeren tegen de heersende feodale klasse en de in 1996 actuele geschiedenisboeken noemden het geloof als belangrijkste twistpunt.’

Studentenconferentie
Dit jaar organiseerden studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen dit jaarlijkse symposium over wetenschapscommunicatie met als thema ‘Science and societal changes: different perspectives in science communication’. Een van de hoogtepunten dit jaar was de workshop over storytelling van Marloes ten Kate en David Redeker.

david en marloes

Met bewezen technieken uit improvisatietheater, uit de sprookjeswereld, uit Hollywood en uit de boeken van Stephen King, maken we binnen een minuut memorabele verhalen over wetenschappelijk onderzoek. Hoe vertel je een goed verhaal in een artikel, TV-uitzending of podcast? Storytelling is ook een ideale manier om de ‘materiaal en methode’-sectie in een persbericht, nieuwsbericht, reportage of presentatie wat leesbaarder te maken. Zo komt er meer aandacht voor het wetenschappelijk proces. En dat wil toch iedereen?