Media Training in a Box – a toolkit

Voor professionele woordvoerders is een dure mediatraining essentieel, maar voor wetenschappers niet: ze treden meestal op als deskundige, een rol die minder kwetsbaar is. Zo’n training kun je als communicatieadviseur prima zelf geven. Dat is zelfs beter, want het levert niet alleen beter voorbereide wetenschappers op, maar minstens zo belangrijk: een sterkere band tussen wetenschapper en communicatieadviseur.

Maar hoe zet je je eigen mediatraining voor wetenschappers op? Welke onderwerpen zijn handig om te behandelen, welke moeten zeker aan bod komen, welke zijn optioneel? Welke onderdelen doe je wanneer – wat is een logische volgorde en opbouw?

Op basis van een uitgebreid gesprek met drie ervaren mediatrainers van wetenschappers hebben studenten van de studievereniging InterSECtion van de Delftse opleiding wetenschapscommunicatie een toolkit ontwikkeld die antwoord geeft op deze vragen. SciCom NL trad op als opdrachtgever voor de studenten voor deze zogenaamde Crash Case.

Deze toolkit is bedoeld voor communicatieadviseurs van kennisinstellingen zoals universiteiten, die al een beetje weten hoe ‘het mediaspelletje’ gespeeld wordt, en liefst ook met wat ervaring met het adviseren van wetenschappers. Met de toolkit zou je, gecombineerd met je eigen ervaring, een eind moeten komen bij het ontwikkelen van je eigen mediatraining.

De toolkit bestaat uit twee onderdelen, als bijlagen bij dit bericht: de guide en een PowerPoint-presentatie met eenvoudige slides die je zou kunnen aanpassen en gebruiken voor je eigen training. De guide geeft – natuurlijk – meer uitleg over het hoe en waarom van de verschillende onderdelen, en in de presentatie zelf staat ook nog de nodige uitleg in de notities bij de slides.

We hopen jullie hiermee een handig startpunt te geven voor de ontwikkeling van een eigen mediatraining. En we zijn natuurlijk erg benieuwd naar jullie feedback (roy.meijer@scicom.nl), zodat we deze toolkit stukje bij beetje kunnen aanscherpen, aanvullen en verbeteren.

Onze dank gaat uit naar de drie trainers die hebben bijgedragen aan deze toolkit: Fred Balvert (Erasmus MC en co-autheur van Prepare for 15 seconds of fame), Johan Vlasblom (Big Easy Communicatie) en Roy Meijer (TU Delft / SciCom NL).

Daarnaast natuurlijk heel veel dank aan de studenten die deze toolkit hebben uitgewerkt: Leon Baas, Lenny Bakker, Kimberly Barentsen, Maxime Bisschops, Bram Peerlings en Pascalle Vermeulen.

We wensen jullie veel plezier en succes bij het uitwerken en verzorgen van je eigen mediatraining!

Het bestuur van SciCom NL

Media Training in a Box – The Presentation

Media Training in a Box – The Guide