Eerste NLse school doet mee aan Flame Challenge

Onze voorzitter Annette ter Haar heeft een oproep gedaan aan Nederlandse scholen om mee te doen aan de 2016 Flame Challenge. Het hoe en waarom en verloop (wordt wel vervolgd trouwens):

“Ik zeg per definitie ja”, zegt Janwillem Ipenburg wanneer ik hem vertel hoe blij ik ben dat zijn klas, NOVA 3 van de Annefrankschool in Leiden als eerste school in Nederland mee doet met de Flame Challenge. “Het maakt je onderwijs rijker. Het gaat ook wel eens fout, maar dan doe je het volgend jaar gewoon niet”. Ik kijk mijn ogen uit in zijn klaslokaal: er hangen planeten aan het plafond, in de hoek staat een felrode piano en 16 kinderen zijn heerlijk aan het tekenen. Het is vrijdagmiddag, kwart voor drie.

20160404_134045 1.jpg

Afgelopen maandag hebben ze de vijf inzendingen voor de Flame Challenge beoordeeld. Het ging om drie teksten, een filmpje en een graphic die ze niet aan de praat kregen. Er zitten drie meisjes in de groep en dertien jongens: vijf kinderen uit groep acht en elf kinderen uit groep zeven. De kinderen vertellen hoe ze het hebben aangepakt. De meester had de groep in drieën verdeeld en alle drie kregen ze een Engelse tekst die ze eerst met elkaar en met behulp van woordenboeken en chrome words stukje bij beetje gingen vertalen. Daarna lazen ze de teksten aan elkaar voor. Janwillem had ze van te voren de website laten zien en uitgelegd waar ze aan mee gingen werken. De kinderen namen het beoordelen bloedserieus. Er werd geluisterd, beargumenteerd en onderhandeld. Spannend was o.a. het tijdverschil met Amerika.

Janwillem schrijft het programma voor de week op het schoolbord en de Flame Challenge triggerde ook de nieuwsgierigheid van de ouders. Janwillem benadrukt dat dit project veel kerndoelen in zich heeft. Engels, samenwerken, wetenschap, argumentatie: het komt allemaal aan bod. Ik vind het opvallend hoe goed de kinderen mij kunnen uitleggen voor welke inzending zij gekozen hebben en waarom. Het is een prima manier om vorm te geven aan Wetenschap & Techniek 2020: je kunt het zo groot of zo klein maken als je zelf wilt. Ook voor een reguliere groep acht. Volgend jaar wil Janwillem een aantal van de experimenten in de klas doen. Hij is ook erg nieuwsgierig naar de feedback van de Amerikaanse organisatie.

De Flame Challenge wordt dit jaar voor de vijfde keer gehouden. Dit initiatief van Alan Alda om wetenschap uit te leggen aan elfjarigen ontstond met de herinnering aan zijn eigen fascinatie voor wat een vlam nou eigenlijk was. Hij deed een wereldwijde oproep aan wetenschappers om deze vraag te beantwoorden, vroeg elfjarigen in schoolverband de ingezonden antwoorden te beoordelen, en de Flame Challenge was geboren.

CTESF9PWUAAvUa6.png

Dit jaar is het thema ‘sound’. Hier vind je de timeline van het project dat in principe een heel schooljaar beslaat. Eind september is de deadline om vragen in te dienen, in oktober wordt er gestemd over de vraag die dat jaar centraal staat. In november en december gaan de wetenschappers aan de slag en van januari tot april hebben scholen de tijd om de inzendingen te beoordelen. Op dit moment worden de finalisten geselecteerd. Van 21/4 tot en met 4/5 kunnen kinderen hun stem uitbrengen voor de finalisten en er is een worldwide assembly, een videoconferentie op tien verschillende scholen. Alle deelnemers kunnen meekijken naar deze assembly en via chat vragen stellen. Op 5/6 wordt de winnaar bekend gemaakt op het World Science Festival in New York.