Doel-Doelgroep-Boodschap-Middel en wetenschappelijke posters

RoyMeijer

Ik mocht op 14 mei jl. jureren bij een posterwedstrijd, de AcademicExpo, onderdeel van het BCF Career Event. Nu worden wetenschappelijke posters natuurlijk vooral op wetenschappelijke symposia/congressen  gepresenteerd en op wetenschappelijke merites beoordeeld. Maar vanuit mijn SciCom NL-achtergrond – ik was daar echt in functie als bestuurslid SciCom NL  – ging ik dat nu natuurlijk met een (wetenschaps)communicatiebril doen. Beoordelen op leesbaarheid onder andere. En dat natuurlijk met mijn getrouwe Doel-Doelgroep-Boodschap-Middel als meetlat. Dat bleek best lastig nog, want wat is nu eigenlijk precies het doel van een wetenschappelijke poster?

Onleesbaar
Opvallend – maar geen nieuws – is dat zo’n 95 van de 100 posters (bij wijze van spreken dan, dit is geen hard onderzoeksgegeven!) op een wetenschappelijk congres een heel hoog wetenschapsgehalte combineren met een heel laag leesbaarheidsgehalte. In ieder geval voor niet-ingewijdenen in het vakgebied.
Van de vijf posters die ik mocht beoordelen, was er…

View original post 785 woorden meer

Geef een reactie

